Противници вакцинације на улицама Немачке

KOLUBARA Brčko

Широм Немачке све чешћи протести људи који политику борбе против корона-вируса тумаче као заверу. Ту се често спомиње и обавезна вакцинација, иако је још далеко од тога да вакцина против корона-вируса буде на тржишту.

„Садржај вакцине“ написано је жутом кредом на плочнику на обали реке Рајне у Келну. Неколико метара даље, изгледом потпуно неупадљива жена, на асфалту је исписала „ГГ“ (скраћеница за Грундгесетз, немачки Устав). Затим је та слова прецртала.

Припреме за грађански протест у близини познате келнске катедрале у пуном су јеку. Скуп је одобрен и обезбеђује га полиција. Његова тема је: „За наша основна права, против обавезе ношења маске и вакцинације, против корона-инсценације и Фондације Гејтс.“

Уместо очекиваних 50 учесника, ипак се појавила само шачица људи. Жена која држи говор се, упркос микрофону, једва чује од довикивања „Затвори уста“ које стиже од неколико десетина контра-демонстраната који су се позиционирали у близини. Делује готово смешно кад жена према тој групи узвикне „Срам вас било“, а онда они гласно одговоре „Срам тебе било!“. И тако више пута.

Ниже на обали Рајне, на маркираним ознакама, ипак се појавило неколико десетина људи који су се поставили у круг, уз поштовање обавезног растојања.

Хетерогена група проналази нешто заједничко

У вечерњим сатима полиција је у саопштењу за медије објавила да је скуп „протекао без ометања“ и додала „да захтеви Правилника о заштити од корона-вируса нису у сукобу са слободом изражавања и правом на окупљање“. У протеклих неколико недеља на таквим скуповима више пута су се догађали и напади на новинаре, кршила се дозвољена удаљеност или се скуп чак није ни најављивао.

Све већи број окупљања у немачким градовима – делом под називом „Отпор 2020“ – привлачи хетерогену публику: припаднике покрета „Грађани Рајха (Reichsbürger), који негирају Савезну Републику Немачку као легитимну и суверену државу, затим теоретичаре завера, противнике вакцинације, езотеричаре, као и екстремне десничаре.

Куцнуо је час за противнике вакцинације

„Наравно да је вакцинација најбољи начин за борбу против ове пандемије“, каже Јан Ратје, који у Фондацији Амадеу Антонио води истраживачки пројекат о антисемитизму и теоријама завере. „А идеја да ће у будућности вакцинација бити обавезна, веома је широко распрострањена међу теоретичарима завера“, наставља он. Међутим, на протестима су учествовали и људи „који „верују да вакцинација у суштини нема лековит ефекат на друштво, већ да има појединачно штетан утицај“, објашњава Ратје.

Према резултатима онлајн-истраживања француских научника у којем су анкетирани родитељи у пет европских земаља, Немачка има релативно висок проценат оних који одбијају вакцинацију и желе да њихова деца у потпуности не буду вакцинисана. Њих је готово три посто. Према наводима немачког Савезног центра за здравствену едукацију (БЗгА), скептика је много више – око 20 процената. Истраживање које БЗгА спроводи сваке две године показује да је таквих ставови генерално све више.

За разлику од неких других земаља ЕУ, у Немачкој је одувек била приватна ствар то да ли се треба вакцинисати препорученим вакцинама. Међутим, Закон о заштити од заразе предвиђа да Министарство здравља може да обавеже „угрожене слојеве становништва“ да се вакцинишу уколико се савезне покрајине са тим слажу. На основу тога, министар здравља Јенс Шпан (ЦДУ) први пут је донео закон према којем сва деца у вртићима и школама морају да буду вакцинисана против морбила. Закон је на снази тек од марта 2020. године.

Страх од обавезног вакцинисања против корона-вируса

Противници вакцинације сада наводе управо тај преседан када је у питању вакцинација против корона-вируса – а на развоју вакцине се тренутно ради широм света. Шпан је о томе изјавио: „Тамо где се добровољно иде према циљу, нема потребе за законском обавезом.“

Многи Немци вероватно с нестрпљењем чекају да вакцина буде доступна – иако би то могло да потраје до 2021. године, па чак и дуже. Међутим, с обзиром на то да не постоје ваљани подаци о спремности за вакцинацијом против корона-вируса, бивши радијски водитељ Кен Јебсен, популаран међу теоретичарима завере, увукао је на протесте појам „обавеза вакцинације на мала врата“.

Такве поруке очигледно помажу да се Јебсенова редовна публика упозна с темом вакцинације. Међутим, преко својих заједничких светоназора када је реч о вакцинацији, људи проналазе и друге ствари које су им заједничке. На демонстрацијама се наиме шаљу поруке у прилог хомеопатије и антропозофије, па људи који „у почетку немају никакве везе са заверама или десничарима, касније ипак пронађу пут и према тим платформама“, објашњава Беате Кипер, социјална психолошкиња са Универзитета Нидерајн.

Посебно јака комбинација потребе за информисањем и несигурности у време короне могла би да доведе до тога да се „многи случајно нађу на таквим платформама – и онда тамо заглаве“.

С интернета директно на улице

Вакцинација је већ тема демонстрација, иако на тржишту још увек не постоји вакцина против корона-вируса. Из перспективе политиколога Јана Ратјеа, то је „дефинитивно једна од кључних порука која се прва уочава на транспарентима“. Демонстранти се плаше да ће „доћи до наводне обавезне вакцинације и да они неће о томе моћи да одлучују“. Међутим, ипак је тешко рећи колики је тачно проценат противника вакцинације на протестима.

Из перспективе немачког Савезног уреда за заштиту уставног поретка, десничарских екстремиста на протестима има све више, а на демонстрацијама се све више користе и антисемитски и антидемократски симболи и пароле. Психолог Кипер није изненађена: „Налазимо се у друштву у којем је расположење усијано.“ Недавно, у фебруару, један човек који се радикализовао кроз теорије завере, извео је расистички напад у Ханауу. Дискусија о том догађају заустављена је због короне, подсећа Беате Кипер: „Сада се нажалост наставља тамо где смо стали. И иде се и даље с митовима, заверама и мржњом.“

Извор: дојчевеле

MD MONTEL